... ei forteljing om kvardagskreativitet og sånn...



søndag 28. februar 2010

Mini-kurs i lysdekor


For å dekorere lys treng du
Stearinlys, serviettar, saks, strykejarn og ei avis.


Start med å klippe ut motivet av servietten.
Du kan velge å bruke servietten slik den er
og tilpasse den størrelsen på lyset, eller å klippe ut motivet.
Bruk då ei skarp saks, du treng ikkje klippe ut nøyaktig,
det kan vere fint å ha ein liten kant utom motivet.


Eg har her brukt heile servietten,
klipt den til passe høgd og lagt den på lyset.


Start på ein ende og stryk deg utover.
Blir det små bulkar eller bobler?
Fortvil ikkje, gå berre over fleire gongar.
Det er viktig å bruke svakaste varme og ei lett hand.
Det er betre å gå over fleire gongar enn at stearinen flyt utover.


Eg har funne ut at det blir finast om eg jobbar med heile lengda på strykejarnet.
På små motiv er det viktig å ikkje stryke utanfor motivet...
då blir det ujamne merker på lyset.


Vips!
Lyset er ferdig på ein poff og ein smell...
og når du først er i gong so kan du like so godt produsere nokre.
Eit slikt lys lagar du på 10 min.

HUGS Å ALDRI FORLATE LYSET!
Servietten kan ta fyr,
det er lurt å skjere vekk papiret etterkvart som lyset brenn.


So til supertipset!! Kva gjer ein med strykejarnet?
Blir det ikkje øydelagt?
Nei, du kan stryke av stearinet etterkvart på ei avis.
Avisa sin tekstur og sikkert trykksverta
gjer at strykejarnet blir fint og blankt igjen.

Eg har for sikkerthets skuld kjøpt eit ekstra jarn,
men det er ikkje naudsynt, har eg funne ut:)

Då gjenstår det å ynskje lukke til!

23 kommentarer:

  1. Et innlegg midt i blinken for meg! Lurte litt på hvordan det ble gjort. Tusen takk for lynkurset - dette skal jeg jammen prøve!

    Klem

    SvarSlett
  2. Har prøvd det samme, men erfarte at servietten tok fyr...og jeg prøvde det også på et rødt lys, og da kom det røde talget gjennom servietten. Så kun hvite lys må brukes;) Men det er skikkelig koselig og dekorativt!
    Ha ei flott uke og klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. takk for tips - det ble kjempe fint. har faktisk makne servietter også jeg.
    hilsen anita s

    SvarSlett
  4. Nydelig! Akkurat sånne servietter har eg liggande, med tanke på decoupage... Men dette var minst like fint. Trur eg kopierer deg :)

    SvarSlett
  5. Takk for supert tips og god forklaring. Dette må prøves.

    SvarSlett
  6. Så flott at du lagde en så fin og lett forståelig oppskrift på dette, det skal jeg jammen prøve meg på i nær fremtid. Jeg er storforbruker av stearinlys og det er jo massevis av fine motiver man kan finne. Lurer på en ting, pleier du og spraye på brannhemmende middel eller er det ikke nødvendig? Vet at det finnes en slik boks å få kjøpt, men har aldri prøvd det selv. Klem/Jorunn

    SvarSlett
  7. Ehhh, jeg kryper til korset og innrømmer at jeg uten å tenke meg om har brukt et bilde av deg og din tunika i dagens innlegg hos meg.
    Det er fordi den står på ønskelista mi, og jeg håper du vil se det som reklame....

    Ydmyk klem fra ei som er klar for skitur, og det før kl. 9 om morra'n

    SvarSlett
  8. Hei
    Så flott det ble. Jeg har gjort noe decoupage på treting, men dette har jeg ikke hørt om før. Skikkelig fint, takk for at du deler. Ha en fin dag - klem fra Jannicke

    SvarSlett
  9. En poff og en smell... hi hi! Det ser jo så enkelt ut...Dette skal jeg jammen meg prøve!!!
    Tusen takk for fin bruksanvisning!!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  10. Så bra at du har forklart i detalj!! Da tør jeg også å prøve :) så for meg at jeg kom til å ødelegge strykejernet og har derfor ikke turt å teste enda...

    :) Ann K

    SvarSlett
  11. tålmodi som ej e så oenta oenta ej på bilda fra picnikken dokka :)
    ska prøve sånn lys ting ej me :)
    mellomste:)

    SvarSlett
  12. Smart og takk for tipset. Dette såg kjekt og fint ut. ha ein god dag.

    SvarSlett
  13. Nydelig lys, jeg sendte deg en mail,men prøver igjen =)

    SvarSlett
  14. Det så skummelt ut!! Jeg brenner meg garantert, skader meg på alt! :P Men ble lekkert da! :D

    SvarSlett
  15. TAKK. Akkurat denne oppskrifta jeg har vært på jakt etter. Du er en engel:D
    Klem fra Elin:)

    SvarSlett
  16. Er det sånn man gjør det altså, stryker det på rett og slett? Har alltid lurt på denne hokkuspokkus greia (hvordan få bildet inni stearinen), og nå kan jeg snart imponere venner jeg også! :) Tusen takk! Dette skal bli moro! :)

    SvarSlett
  17. ..oj så kult - det der må jeg jammen meg prøve!

    SmilKKann

    SvarSlett
  18. Tror faktisk ikke kjæresten din hadde stussa i det hele tatt, han hadde nok bare innsett at: ja ja, fruen trengte noen bilbelter.......bedre enn blonder... ;o)
    Lekre lys du har laget, her nekter jeg å lyse noe mer, vil ha vår..... Og da trenger man ikke lys for det er lyst ute.. basta.. bom...
    Klem
    Linda;O)

    SvarSlett
  19. Et lite tips, bruk matpapir over bildet/servietten, da slepp du å få stearin på strykehjernet ;)

    SvarSlett
  20. Eg synes det blir meir klønete å halde styr på både serviett og matpapir, men har sett at mange brukar det og synes det fungerar.
    SMak og behag:)

    SvarSlett
  21. Hei...så snildt av deg å legge ut et minikurs. Dette ser gøy ut. TAkk for tipset og fin dag til deg fra Maliva

    SvarSlett
  22. Tusen takk for tipset!! Dette var veldig arti- måtte bare prøve det!
    Klem fra Sissel

    SvarSlett

Kommentarar blir verdsatt:)